Coca-cola bez cukru to żyła złota dla producentów

Coca-cola bez cukru to żyła złota dla producentów

Fot. sxc.hu

Napoje słodzone aspartamem zamiast cukrem są zdrowsze - od lat przekonują naukowcy. Ale producenci tacy jak Coca-Cola czy PepsiCo być może wcale nie robią tego ze względu na zdrowie. Bo użycie aspartamu... obniża koszt produkcji napoju.

A za obniżką kosztów nie idzie obniżka cen napojów. 

Jak podaje The Grocer, tego też dowiedli naukowcy. Średnia cena cukru to 26,5 centa za kilogram. W dwulitrowej Pepsi używa się 212 gram cukru, razem z innymi dodatkami słodzącymi kosztują producenta ponad 26 centów.

Policzono też, że aspartam kosztuje 17 dolarów za kilogram. Jednak używa się go w napojach znacznie, znacznie mniej. 

W produktach słodzonych wyłącznie aspartamem, zdaniem ekspertów cytowanych przez "The Grocer", koszt słodzików to tylko niecałe 2 centy na 2 litry napoju. Policzono, że koszt produkcji dwulitrowej butelki takiego napoju jest niższy o ponad 11 centów niż tradycyjnie słodzonego. 

Specjalne oferty cenowe stosowane są wyłącznie dla napojów słodzonych cukrem (bo tu konkurencja jest znacznie wyższa). Wszystkie oszczędności na kosztach produkcji napojów z aspartamem są więc dodatkowym zyskiem.

Na każdej dwulitrowej butelce, producenci zarabiają dodatkowo przynajmniej 11 centów. Sami producenci kontestują wyniki badań, zwracając uwagę, że naukowcy nie wzięli pod uwagę różnych innych kosztów, związanych m.in. z badaniami nad aspartamem. 

Czytaj także
Polecane galerie