wp.pl
wp.pl
Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Programy lojalnościowe - czy to się opłaca?

Programy lojalnościowe - czy to się opłaca?

Rynek e-commerce od kilku lat bardzo intensywnie się rozwija. Na ostrej konkurencji korzystają klienci - sprzedawcy dwoją się i troją, wymyślając coraz to nowe promocje mające za zadanie zdobycie i utrzymanie potencjalnego nabywcy. Jednym z narzędzi, umożliwiającym połączenie obu tych procesów, są autorskie programy lojalnościowe.

Teoretycznie, przystąpienie do istniejącego już programu lojalnościowego lub wymyśleniu własnego systemu zbierania punktów to najlepszy sposób na osiągnięcie celu, który przyświeca każdemu sprzedawcy: pozwala zamienić jednorazowo robiącego zakupy w naszym sklepie człowieka w wiernego, stałego klienta. W praktyce, źle przemyślany program może przysporzyć sprzedawcy wiele kłopotów. Na co powinniśmy szczególnie uważać?

Mierz siły na zamiary

Jeśli decydujesz się na program, za pomocą którego po spełnieniu przez klienta określonych warunków oferujesz darmową usługę lub produkt, przemyśl dobrze, czy taka transakcja faktycznie przyniesie ci więcej korzyści, niż strat.

Ciekawym i bardzo lubianym przez potencjalnych nabywców pomysłem jest  premiowanie stałych klientów darmowym produktem - takie programy lojalnościowe dobrze sprawdzają się w branży gastronomicznej. W przypadku tego typu systemu musisz także bardzo uważnie przeanalizować swoje możliwości i dokładnie określić, jaki koszt gratisowego produktu jesteś w stanie ponieść, aby po darmowym przekazaniu klientowi obiecanego produktu, nadal wychodzić na plus.

Uwaga na transportowe pułapki

Przykładowo, jeśli kolejne zakupy premiujesz darmowym transportem (Poczta Polska, kurier lub inne), musisz bardzo uważnie stworzyć regulamin takiego programu. Klient może zrobić zakupy o bardzo dużej wadze (może się to zdarzyć na przykład w branży zoologicznej - żwirek dla kota oraz karmy zwierzęce są czasem sprzedawane w ekonomicznych opakowaniach), a ty będziesz zmuszony sfinansować więcej niż jedną przesyłkę. Co prawda Poczta Polska, kurier lub własny transport niekoniecznie wiążą się z dużymi wydatkami - w ofercie dostawców tego typu usług znajduje się dużo tanich opcji, jednak i tak warto dobrze przemyśleć konstrukcję takiego programu.

Upewnij się także, że udostępniasz jedynie tanie opcje z oferty dostawcy usług transportowych, jak Poczta Polska, kurier, paczkomaty. Może się bowiem okazać, że klient będzie żądał błyskawicznego zrealizowania usługi, a ty będziesz liczył straty.

Rabaty dla stałych klientów

Stosunkowo najbezpieczniejszą opcją jest premiowanie stałych klientów rabatem. I tu po raz kolejny kluczową kwestią jest klarownie skonstruowany regulamin tego typu promocji. Pamiętaj, że jeśli masz w swojej ofercie grupę produktów, na których masz niską marżę lub posiadasz w asortymencie produkty o znaczeniu strategicznym (na przykład, nie zarabiasz na nich dużo, ale pomagają ci sprzedawać inne produkty) - powinieneś wykluczyć je z programu lojalnościowego, aby uniknąć ponoszenia strat. Zadowolenie klienta jest bardzo ważne, jednak w biznesie chodzi przede wszystkim o to, żeby skutecznie generować przychody.

Artykuł sponsorowany

Czytaj także
Polecane galerie