Te firmy zarabiają nie na tym, co myślisz

Te firmy zarabiają nie na tym, co myślisz

Nie zawsze to, z czego znane są firmy, przynosi im najwięcej zysków - zobaczcie sami, na czym zarabia Sony, McDonald's, Multikino, stacje benzynowe, Angry Birds, producenci drukarek czy Tchibo.

Ktoś by się spodziewał, że Sony nie zarabia na elektronice? Albo że Angry Birds mają lepsze źródła przychodów niż sama gra?

1. SALON SAMOCHODOWY

Nie zdziw się, jeśli dealer w salonie da zniżkę na auto. Dla niego to niewielka różnica - największe marże salony mają gdzie indziej: na serwisie, sprzedaży części zamiennych. Albo na przedłużonych gwarancjach na lakier, akumulatory, silnik. Dobrze też zarabiają na prowizjach od ubezpieczeń i kredytów.

Ile? Nie zawsze firmy to podają wprost, ale w raporcie grupy Asbury Automotive dziennikarze znaleźli takie dane: wpływy z ubezpieczeń i gwarancji stanowiły tylko ok. 3 proc. przychodów. Za to ich udział w zysku wynosił aż 20 proc.

2. KINO

Multikino.jpg

 

Dla kin bilety to tylko część wpływów do kasy. - Na kinie zarabia się nie tylko wyświetlając filmy. Generalnie wpływy ze sprzedaży biletów stanowią niewiele ponad 50 proc. przychodów operatorów kin - mówił w ub. r. Biztok.pl Piotr Zygo, wówczas jeszcze prezes Multikina.

Liczy się przede wszystkim "popcorn i cola" - np. w sieci Helios tzw. sprzedaż barowa to ponad 22 proc. wszystkich przychodów. Dodajmy, że to bardzo rentowna działalność, dużo bardziej niż bilety - według niektórych szacunków cena, po jakiej kupujemy popcorn jest dziesięciokrotnie wyższa od tej, po jakiej kupują ją kina.

Popcorn w kinie ma zresztą podłoże ekonomiczne - kina początkowo nie sprzedawały przekąsek. Skłonił je do tego Wielki Kryzys z przełomu lat 20. i 30. XX wieku - właściciele kin wymyślili, że przyciągną klientów obniżając ceny biletów. A obniżkę odbiją sobie na... popcornie.

3. SONY

Sony-logo.jpg

 

Na czym może zarabiać koncern, w którym powstał Walkman i konsola Playstation? I który sprzedaje elektronikę od telewizorów po aparaty i kamery? Otóż wcale nie na sprzęcie elektronicznym.

Najbardziej zyskownym działem Sony jest jej dział... finansowy, sprzedający ubezpieczenia samochodowe, polisy zdrowotne i na życie. Najwięcej japoński koncern zarobił na tych ostatnich - w ciągu 10 lat (od 2002 do 2012 r.) przyniosły one ponad 9 mld dol. Dla porównania: w tym samym okresie dział z elektroniką zanotował ok. 8,5 mld dol. strat.

A na czym zarabia Tchibo, stacje benzynowe i McDonald's? Czytaj dalej

Poprzednia strona
Czytaj także
Polecane galerie