To jest rok wideo!

To jest rok wideo!

Fot. Esther Vargas/Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Okres?lenie “rok mobile” stało sie? synonimem nietrafionych prognoz. Natomiast jez?eli chodzi o “rok wideo” to nikt nie ma wa?tpliwos?ci, z?e w 2015 roku boom na te? forme? komunikacji w Internecie be?dzie tylko przybierał na sile. Facebook postawił na wideo, Google cały czas rozwija YouTube’a, najwie?ksze polskie portale konsekwentnie buduja? własne platformy. A internetowi two?rcy specjalizuja?cy sie? w wideo nie tylko zdobywaja? nowych fano?w, ale i coraz cze?s?ciej stanowia? waz?na? os? działan? komunikacji marketingowej.

Autor: Paweł Luty, zastępca redaktora naczelnego magazynu „Brief”

Jeśli ktoś ma wątpliwości czy wideo jest siłą w internecie to na początek przytoczę kilka liczb. Po pierwsze, 300 godzin filmów trafia co minutę na YouTube na całym świecie. Po drugie, polski widz ogląda przeciętnie jeden film na YouTubie przez 3 min. i 45 sek. Po trzecie, 10 kanałów z Polski na YouTubie ma ponad 1 mln subskrybentów. Po czwarte, każdego dnia użytkownicy Facebooka oglądają ponad 4 miliardy filmów.

Ale to nie koniec. Jak co roku, IAB opublikowało we współpracy z PwC wyniki badania AdEx, które pokazuje jak kształtują się wydatki marketerów na reklamę internetową. Ciekawie prezentują się dane na temat reklamy w formie wideo. Okazuje się, że może to być jedno z kół zamachowych całej branży.

Na początek rzecz najważniejsza z całego badania AdEx: wartość całego rynku reklamy online cały czas rośnie. W 2007 roku rynek wyceniano na niecałe 750 mln zł, a zeszły rok zamknięto kwotą przekraczającą 2,6 mld zł. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że systematycznie spada dynamika rozwoju branży. Warto jednak zaznaczyć, że przy takich wolumenach i ogólnej sytuacji gospodarczej nie będzie łatwo uzyskać dwucyforwy wynik, jeżeli chodzi o dynamikę.

Królem polskiej reklamy internetowej wciąż pozostaje display. Udziały reklamy graficznej to 44,5 proc. Na drugim miejscu znajdują się wydatki na reklamę w wyszukiwarkach (36,5 proc.), a podium zamykają ogłoszenia (13,9 proc.).

Najwięksi mają to do siebie, że często rosną, ale powoli. Mali natomiast łatwiej mogą rozwijać się w szybszym tempie. Dlatego największe wzrosty rok do roku odnotowano w następujących formatach - mobile (wzrost - 122 proc., udział w torcie reklamowym - 5,4 proc.), social (wzrost - 33 proc., udział w torcie reklamowym - 6,1 proc.) i wideo (wzrost - 16 proc., udział w torcie reklamowym - 7,5 proc.).

Skupmy się nieco bardziej na tej ostatniej formie, czyli displayowej reklamie wideo.

Na tę formę reklamy internetowej w zeszłym roku marketerzy przeznaczyli 195 mln zł. Dla porównania, na cały display przypadło 1,16 mld zł, na mobile 140 mln zł, a na social media 160 mln zł. Rok do roku wydatki na display w formie wideo wzrosły o 16 proc. - z 168 mln zł.

Mówi się, że rok 2015 to „rok wideo”. Kiedy w jakiejś dyskusji pada to określenie to zazwyczaj odnosi się ono do zwiększającej się popularności twórców internetowych, kolejnych kampanii z udziałem youtuberów czy tym, że w tym roku Facebook postawił na tę właśnie formę tworzenia treści.

Okazuje się, że i bardziej „tradycyjne” wykorzystanie wideo, czyli w formie displayu, jest coraz popularniejsze wśród marketerów.

Napisałem, że dwucyfrowe tempo wzrostu wydatków na reklamę online będzie trudne do osiągnięcia, lecz innego zdania jest agencja ZenithOptimedia - według ich wyliczeń w 2015 roku rynek urośnie o 10,7 proc. Co zapewni branży wzrost w tym roku? Wideo.

- Dynamika inwestycji w reklamę online lekko słabnie, bo rynek jest coraz dojrzalszy i powoli się stabilizuje. Na polskim, jak i na globalnym rynku, nadal najszybciej rośnie reklama video, rozwijająca się dzięki rosnącej liczbie urządzeń mobilnych z dostępem do internetu i coraz szybszemu transferowi danych, co umożliwia oglądanie wysokiej jakości materiałów video praktycznie wszędzie. Do wzrostu tej kategorii przyczyniają się również inwestycje w badania wspólnego pomiaru video, niezależnie od urządzenia, na jakim jest oglądane - twierdzi raport na temat trendów w reklamie przygotowany przez ZenithOptimedia.

Jaka będzie dynamika rozwoju rynku reklamy online przekonamy się  na początku 2016 roku, ale jedno jest pewno - to naprawdę będzie rok wideo.


Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego jak wykorzystywać treści wideo online w komunikacji marketingowej to weź udział w konferencji „Wideo w sieci”, którą 7 maja 2015 w Warszawie organizuje magazyn „Brief”.

Wśród zaproszonych gości są m. in. twórcy programu Abstrachuje, Łukasz Jakóbiak, Basia Sołtysińska z firmy LifeTube oraz przedstawiciele YouTube’a.

Więcej informacji i rejestracja na konferencję „Wideo w sieci” TUTAJ.

Czytaj także
Polecane galerie