Coca-Cola finansowała przychylnych jej naukowców? Teraz chwali się wydatkami na zdrowie

Coca-Cola finansowała przychylnych jej naukowców? Teraz chwali się wydatkami na zdrowie

Choć sprzedaje niezbyt pożywne napoje, to wydaje fortunę na działania na rzecz zdrowia. Koncern Coca-Cola pochwalił się, że wydał na ten cel 120 mln dolarów. A wszystko dlatego, że firmie zarzucono wspieranie naukowców, którzy udowadniali brak wpływu niezdrowej diety na otyłość wśród Amerykanów.

Coca-Cola, największy na świecie producent słodzonych napojów, uruchomiła także stronę internetową, na której ma umieszczać szczegóły dotyczące prowadzonych przez nią badań i współpracy z ekspertami.

Z opublikowanego komunikatu wynika, że na badania naukowe producent słynnego napoju, a także m.in. Sprite'a i Powerade'a, wydał 21,8 mln USD, a na współpracę w dziedzinie "zdrowia i dobrej kondycji" - 96,8 mln USD.

W sierpniu koncern zapowiedział, że jego działania w ramach programów na rzecz zdrowia i współpracy ze specjalistami będą bardziej przejrzyste. Deklaracja ta podyktowana była krytyką, która spłynęła na firmę po artykule dziennika "New York Times" na temat finansowania przez Coca-Colę wpływowych ekspertów. Mieli oni propagować przesłanie, że "aby utrzymać zdrową wagę, trzeba więcej ćwiczyć, a mniej martwić się o ograniczenie kalorii". Zdaniem ekspertów, na których powoływał się "NYT", celem firmy było odwrócenie uwagi od opinii, że słodzone napoje odpowiadają za nadwagę Amerykanów.

Jak informuje agencja AP, dyrektor Coca-Coli na Amerykę Północną Sandy Douglas przyznał, że firma jest świadoma braku wiarygodności swoich działań na rzecz walki z otyłością. Podkreślił jednak, że to dopiero "pierwszy krok".

Douglas poinformował też, że Coca-Cola utworzyła specjalny zespół doradczy, którego zadaniem jest planowanie działań firmy na rzecz zdrowia.

W ramach walki z otyłością obywateli w USA pojawiały się propozycje wprowadzenia zakazu sprzedaży słodzonych napojów w szkołach oraz opodatkowania tych produktów. Jednak jak pisał w sierpniu "NYT", Coca-Cola "przekazała wtedy 3 mln USD na stworzenie programu sprawności fizycznej w 60 miejskich ośrodkach kultury. Inicjatywa, by opodatkować napoje gazowane, upadła".

Sprzedaż gazowanych napojów w USA spada od dziesięciu lat. Powodem tego są alarmujące opinie na temat kalorycznej żywności oraz rosnąca popularność napojów dietetycznych, a także wody.

wydatki, napoje, zdrowie, coca-cola, naukowcy
PAP
Czytaj także
Polecane galerie