Empik sprzedaje szkoły językowe i ujawnia dalsze plany. Będą nowe sklepy?

Empik sprzedaje szkoły językowe i ujawnia dalsze plany. Będą nowe sklepy?

Fot. REPORTER

W pierwszym półroczu 2015 roku Empik ma pozbyć się wszystkich swoich szkół językowych i sklepów modowych. Firma planuje jednak też otwarcie kolejnych salonów, jednak nie należy spodziewać się wielkiej ekspansji. - Chcemy otwierać selektywnie w tym roku. Nie jest celem samym w sobie duża liczba otwarć, lecz atrakcyjność lokalizacji - mówi Krzysztof Rabiański, szef Grupy EMF, właściciela sieci sklepów.

Prezes wyjaśnił, że planowane są zmiany w oferowanym przez sklepy Empik asortymencie. - Mamy kwestię związaną z digitalizacją, czyli odejście od płyt w formie nośników CD i pojawiającą się przestrzeń na nowe kategorie. Według wizji pani prezes chodzi o budowanie kategorii, które są związane z 'kulturotwórczym DNA' i postrzeganiem grupy Empik, np. płyty winylowe, gry edukacyjne, ale i kategorie lifestylowe" - powiedział.
 
Grupa chce także zwiększyć udział książek w sprzedaży Empiku - docelowo do 45 procent. Od kilku lat udział ten wynosi 42-43 procent. Dodatkowo, firma stawia na poprawę ekspozycji książek w sklepach. Jednak jak zaznaczył prezes, Empik nie jest już największą spółką w portfelu spółek EMF. W 2014 roku była nią sieć sklepów Smyk.

- Chcielibyśmy otworzyć w tym roku kilkanaście sklepów Smyka i Empiku. Natomiast dokładnej liczby nie jestem w stanie skomentować, bo to zależy od faktycznej dostępności i atrakcyjności. Gdzieś powstanie nowa galeria i będzie to na zasadzie przeniesienia sklepu do nowej lokalizacji, a gdzieniegdzie będą to nowe otwarcia związane z pojawieniem się nowych galerii w jakimś mieście - poinformował prezes Grupy EMF.

Podkreślił jednak, że w ramach przyjętych budżetów spółka nie zamierza oszczędzać na wydatkach inwestycyjnych i jest przygotowana na nowe otwarcia. EMF będzie nadal skupiać się na prowadzeniu sklepów Empik i Smyk w galeriach handlowych, ze względu na wysoką liczbę odwiedzających je klientów. Jak wskazał prezes, obie sieci osiągnęły już masę krytyczną i obecna ekspansja musi być powiązana z rozwojem rynku.

Na koniec 2014 r. grupa EMF posiadała 204 sklepy Smyk o łącznej powierzchni 188 840 metrów kwadratowych oraz 218 sklepów Empik o łącznej powierzchni 91 084 metrów kwadratowych.

Zadane.pl polskim gigantem w internecie. Mają aż 40 mln użytkowników

Grupa Empik Media & Fashion jest dystrybutorem produktów z kategorii media, rozrywka, lifestyle, artykuły dziecięce, odzież, obuwie, kosmetyki oraz kursy językowe. Grupę tworzą spółki o profilu operacyjno-handlowym oraz Empik Media & Fashion jako spółka holdingowa.

Na początku lutego prezesem spółki Empik została Ewa Szmidt-Belcarz, zastępując na tym stanowisku Olafa Szymanowskiego.

Koniec szkół językowych i "segmentu mody"

W międzyczasie spółka pozbywa się szkół językowych. Proces sprzedaży jest obecnie na etapie rozmów z potencjalnymi nabywcami za pośrednictwem wynajętego banku inwestycyjnego. - Chcielibyśmy sfinalizować ten proces w okolicach maja-czerwca - powiedział Rabiański.

Jednocześnie EMF kończy proces wychodzenia z segmentu mody. W grupie obecnie pozostają 44 sklepy, skupione wokół marek Esprit, Aldo i River Island. Wstępne umowy sprzedaży lub zamknięcia zostały już podpisane.

- Przy sprawnych rozmowach myślę, że Esprit może zakończyć się w I kwartale. Jeśli chodzi o Aldo, najprawdopodobniej będzie to II kwartał. Ale generalnie w I półroczu temat powinien być zamknięty - powiedział prezes.

W 2014 roku grupa EMF zamknęła lub sprzedała łącznie 75 sklepów segmentu moda na rynku polskim, rosyjskim i ukraińskim. Spółka podpisała też umowę z River Island w sprawie zamknięcia sklepów prowadzonych w ramach joint venture.

Chcesz rozwijać swój biznes? Sprawdź kredyty dla firm >>
Czytaj także
Polecane galerie