Gigantyczny wzrost zysków Poczty Polskiej

Gigantyczny wzrost zysków Poczty Polskiej

Fot. STANISLAW KOWALCZUK

W 2014 r. zysk netto grupy Poczty Polskiej wzrósł o 76 proc. rok do roku i sięgnął 77,4 mln zł i to mimo utraty kilku przetargów. Przychody grupy w 2014 r. spadły o 2,9 proc. rok do roku i wyniosły 6,32 mld zł - poinformował prezes Poczty Polskiej Jerzy Jóźkowiak.

To piąty rok z rzędu, w którym Poczta Polska odnosi zysk. To czym się chwalimy to segment przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczek, w którym rośniemy dwukrotnie szybciej niż rynek - podkreślił Jóźkowiak na konferencji prasowej, dodając, że spółka działa na "bardzo konkurencyjnym rynku".

W 2014 r. zysk netto grupy wzrósł o 76 proc. rok do roku i sięgnął 77,4 mln zł. Natomiast jej zysk brutto wyniósł 142 mln zł, czyli o połowę więcej niż rok wcześniej.

Jóźkowiak poinformował, że grupa zredukowała koszty o 5,1 proc., czyli o 300 mln zł oraz przeprowadziła wiele kluczowych inwestycji, w tym m.in. otworzyła 150 nowych placówek, wzmocniła flotę samochodów o trzy tysiące aut i uruchomiła platformę obsługującą rynek handlu elektronicznego.

Jak podkreślił, udało się to osiągnąć mimo spadku przychodów całej grupy o 2,9 proc., który wynikał m.in. z utraty przetargu na obsługę sądów i prokuratur, a także kurczenia się rynku tradycyjnych przesyłek listowych. Strata rynkowa wyniosła ok. 400 mln zł, ale udało się to zminimalizować dzięki sukcesom w innych segmentach - tłumaczył Jóźkowiak.

Paczki motorem wzrostu

W 2014 roku Poczta Polska osiągnęła ponad dwukrotnie wyższą (16 proc.) sprzedaż usług paczkowo - kurierskich niż cały rynek (8 proc.). Sprzedaż usług kurierskich, które obecnie stanowią ok. połowę całkowitych wolumenów paczkowo-kurierskich Poczty Polskiej w latach 2013-2014 ma dynamiczny trend wzrostowy, sięgający 50 proc. rok do roku.

Ten dynamiczny wzrost znalazł swoje odzwierciedlenie w strategii spółki. Według niej to właśnie paczki, przesyłki kurierskie i cały łańcuch wartości dla eCommerce będą głównym motorem wzrostu firmy. Poczta Polska chce osiągnąć w tym segmencie 1,5 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 100 proc. w perspektywie do 2020 roku.

Poczta Polska skutecznie wykorzystuje zmianę, jaka dokonuje się dziś w komunikacji aby budować silną grupę logistyczno-finansową, której kołem zamachowym są paczki - podkreśla Jerzy Jóźkowiak. - Nasi klienci wysyłają coraz mniej papierowych listów, ale coraz więcej paczek. Dlatego musimy swój potencjał w jak największym stopniu dopasować do tego trendu i oferować nie tylko bogatą ofertę usług logistycznych ale także bankowych, ubezpieczeniowych i cyfrowych - dodał prezes.

Poczta strategiczną spółką dla państwa

Obecny na konferencji minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki podkreślił, że dzięki postępującej restrukturyzacji i unowocześnianiu spółki, zachowa ona swoją strategiczną dla państwa pozycję. - Uważam, że Poczta Polska jest nie tylko firmą o znaczeniu strategicznym, ale też jedyną firmą, która może w bardzo szybkim tempie zmienić oblicze powszechnie oczekiwanych przez obywateli usług. Myślę, że Poczta Polska może wyprzedzić swoją konkurencję pod względem nowoczesności i oferty - zaznaczył Halicki.

Szef MAC potwierdził również, że przygotowania do jesiennego debiutu spółki na giełdzie przebiegają zgodnie z planem. Zastrzegł jednak, że nie ma jeszcze szczegółowego kalendarza. Dodał, że nowy minister skarbu Andrzej Czerwiński w pełni "podziela jego zdanie na ten temat" i popiera tę drogę dokapitalizowania Poczty.

Halicki poinformował ponadto, że spotkał się w poniedziałek z pocztowymi związkowcami przy okazji wręczenia im wynegocjowanego na początku roku układu zbiorowego pracy. Widzę nadzieję w tym, że nawet w sytuacji sporu strona związkowa i zarząd potrafią znaleźć wspólny język i współpracować na rzecz budowania wiarygodności firmy - zaznaczył Halicki.

Szef MAC wyraził też nadzieję, że to koniec konfliktu między zarządem spółki a jej załogą. Mam nadzieję, że od tej pory nie będziemy mówić ani o zwolnieniach, ani o dobrowolnych odejściach pracowników, ale o zatrudnianiu i chęci pracy w nowych, nowoczesnych placówkach - podkreślił.

Przedstawiciele zarządu Poczty Polskiej mówili również o planach spółki na przyszłość. Ireneusz Piecuch zapowiedział, że Poczta Polska chce zwiększyć liczbę placówek z obecnych ponad 8 tys. placówek do 10 tys. w 2020 r. Jego zdaniem może to nastąpić jeszcze szybciej.

Członek zarządu Poczty Janusz Wojtas zapowiedział ponadto, że za kilka miesięcy w placówkach pocztowego operatora będzie można płacić za pomocą kart płatniczych. Rozmowy z MasterCard i Visą są bardzo zaawansowane. Szacujemy, że zostanie (system płatności) wdrożony do końca tego lub na początku przyszłego roku - podkreślił.

wyniki, zysk, poczta polska
Czytaj także
Polecane galerie