Koniec dotacji, sprzedaż traktorów na łeb na szyję

Koniec dotacji, sprzedaż traktorów na łeb na szyję

Fot. Jedyną firmą z pierwszej dziesiątki, której sprzedaż rośnie, jest japońska Kubota (fot.:dystrybutor)

W 2013 r. w Polsce zarejestrowano niespełna 15 tys. sztuk ciągników rolniczych. To aż o 22 proc., mniej niż rok wcześniej. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda pod względem wartości rynku. W 2012 r. wart on był 3,5 mld zł. Rok później aż o miliard mniej.

Dane zostały zebrane przez firmę Martin&Jacob. Słabsze rok do roku były wszystkie miesiące - poza grudniem 2013 r.

Czym spadki są spowodowane?

– Czkawką producentom ciągników rolniczych odbiły się wyczerpane unijne środki na modernizację. Rolnicy przez ostatnie 10 lat ochoczo korzystali z pieniędzy unijnych i po prostu przywykli do tego, że można mieć nowy sprzęt za połowę ceny. A to właśnie cena jest decydującym czynnikiem przy zakupie traktora – mówi Mariusz Chrobot z Martin & Jacob..

Na polskim rynku wciąż najlepiej sprzedają się maszyny marki New Holland. Producent sprzedał jednak w 2013 r. aż o 31 proc. mniej ciągników niż rok wcześniej. Sprzedaż spadła też największej konkurencji lidera - firmie John Deere oraz Zetorowi.

Wśród marek, które plasują się w pierwszej dziesiątce sprzedaży traktorów w Polsce urosła tylko sprzedaż firmy Kubota - za to o ile, o prawie 90 proc.

Czytaj także
Polecane galerie