Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
PESA i PFR zainwestują w spółkę, która będzie wynajmować lokomotywy

PESA i PFR zainwestują w spółkę, która będzie wynajmować lokomotywy

PESA Bydgoszcz S.A. i Polski Fundusz Rozwoju S.A. podpisały umowę o wspólnej inwestycji 200 mln zł w spółkę wynajmującą lokomotywy produkowane przez bydgoską firmę. Do 2020 r. spółka ma dysponować kilkunastoma lokomotywami serii Gama.

Umowę zawarto w poniedziałek w siedzibie PESA Bydgoszcz S.A. Obok przedstawicieli bydgoskiej spółki podpisali się pod nią przedstawiciele zarządzanego przez Polski Fundusz Rozwoju S.A. Funduszu Inwestycji Infrastrukturalnych (Kapitałowy Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych - "FIIK").

Umowa przewiduje powołanie spółki z o.o. o nazwie Rail Capital Partners, w której PESA i FIIK obejmą odpowiednio 51 proc. i 49 proc. udziałów. Partnerzy zobowiązali się zasilić spółkę w latach 2016-2020 kapitałem w wysokości 200 mln zł.

Jak poinformował PFR w komunikacie, fundusze te mają posłużyć do budowy lokomotyw przeznaczonych na wynajem. Przyjęty biznesplan zakłada, że spółka RCP do 2020 r. ma dysponować flotą co najmniej kilkunastu lokomotyw serii Gama.

Cytowany w komunikacie dyrektor inwestycyjny PFR Marcin Piasecki, zaznaczył, że "średni wiek lokomotyw poruszających się po polskich torach to 40 lat". "Powodem odkładania przez przewoźników decyzji o odnowieniu taboru jest ryzyko związane z krótkoterminowym charakterem kontraktów przewozowych. Elastyczność oferty RCP, dzięki zaadaptowaniu do warunków polskich modelu sprawdzonego na wielu rozwiniętych rynkach, redukuje to ryzyko" - wyjaśnił.

Także prezes PESA Tomasz Zaboklicki w przytoczonej w komunikacie wypowiedzi podkreślił, że "na niestabilnym rynku przewozów dla wielu firm wygodniejsze jest dzierżawienie pojazdów - zadaniowe, celowe i przede wszystkim określone w czasie". "Taką właśnie możliwość daje formuła oferowana przez RCP" - dodał.

Z kolei prezes PFR Paweł Borys podkreślił, że "celem Polskiego Funduszu Rozwoju jest wsparcie wzrostu polskich przedsiębiorstw, podnosząc ich konkurencyjność na rynku lokalnym i międzynarodowym". "Finansowanie nowego taboru kolejowego jest świetną okazją do rozwoju innowacyjnej polskiej firmy i całego rynku przewozów. Liczymy, że dzięki naszemu zaangażowaniu PESA będzie mogła rozwinąć produkcję, a krajowi przewoźnicy unowocześnić tabor" - dodał.

Początkowo RCP ma oferować przeznaczone zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego lokomotywy elektryczne Gama Marathon, które są wyposażone w dodatkowy agregat spalinowy (pozwala to na dojazd w miejsca, w których nie ma dostępu do trakcji elektrycznej). W późniejszym czasie spółka ma rozszerzyć swoją ofertę o lokomotywy spalinowe i wielosystemowe lokomotywy elektryczne.

Polski Fundusz Rozwoju S.A. został utworzony w kwietniu br. na bazie spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe. Zgodnie z przyjętym przez rząd Planem Odpowiedzialnego Rozwoju (zwanym też planem Morawieckiego) grupa Polskiego Funduszu Rozwoju ma integrować spójne zarządzanie takimi instytucjami, jak: KUKE S.A., Bank Gospodarstwa Krajowego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

Fundusz ma także wspierać małe i średnie przedsiębiorstwa, finansować i promować innowacje, projekty infrastrukturalne, rozwój eksportu oraz inwestycji zagranicznych. PFR ma być "sprawnym narzędziem realizacji polityki rozwoju, zwiększenia potencjału inwestycyjnego i gospodarczego Polski".

Bydgoska PESA jest projektantem (firma zatrudnia około 250 inżynierów) i producentem różnego typu pojazdów szynowych. Lokomotywy serii Gama - w zależności od typu, mogą rozwijać prędkość od 140 do 140 do 200 km/h. Gama Marathon to pierwsze z wyprodukowanych przez PESA lokomotyw ze spalinowym systemem dojazdowym. Lokomotywy tego typu były eksploatowane m.in. przez Lotos Kolej czy PKP Intercity.

 

PAP
Czytaj także
Polecane galerie