Ponad 10 miliardów na modernizację linii kolejowych

Ponad 10 miliardów na modernizację linii kolejowych

Fot. macebo/pixabay.com

Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) złożyły pierwsze wnioski na projekty z nowej perspektywy unijnej za ponad 10 miliardów złotych. Obejmują one modernizację linii kolejowych o łącznej długości 570 kilometrów. PKP PLK ogłosi przetargi na budowę jeszcze w tym roku, poinformował pełnomocnik zarządu - dyrektor ds. strategii i planowania Marcin Mochocki.

- Zależy nam, by z nowych funduszy UE skorzystać jak najszybciej. Inwestycje, które przygotowujemy, pozwolą na skrócenie podróży pociągami pasażerskimi, a także usprawnią transport towarów na kluczowych liniach kolejowych w Polsce. Dla większości zadań, o których dofinansowanie PLK właśnie zaaplikowała w ramach CEF [Connecting Europe Facility - instrument 'Łącząc Europę'], będziemy ogłaszać przetargi na realizację robót budowlanych jeszcze w tym roku - powiedział Mochocki.

Unijne fundusze pozwolą na realizację ostatnich etapów obecnie prowadzonych modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku i z Wrocławia do Poznania. Modernizacja obejmie trasę Warszawa - Poznań, rozpoczną się także prace na odcinku Poznań - Szczecin. PLK przygotowują również modernizację dwóch tras obsługujących połączenia aglomeracyjne w Warszawie: Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki oraz dwóch linii obwodowych biegnących ze stacji Warszawa Gołąbki i z Warszawy Zachodniej do Warszawy Gdańskiej.

Środki unijne CEF mają zostać wykorzystane również na budowę wiaduktów drogowych nad centralną magistralą kolejową, co pozwoli na podniesienie prędkości powyżej 160 km/h na kolejnych odcinkach tej linii i dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy m.in. do Krakowa i Katowic.

Poza siedmioma wnioskami dotyczącymi robót budowlanych, PKP PLK złożyły także, reprezentując zagranicznych partnerów, dwa wnioski o dofinansowanie prac studialnych związanych z wdrażaniem i rozwojem kolejowych korytarzy towarowych. W imieniu narodowych zarządców infrastruktury kolejowej z Belgii, Holandii, Niemiec, Czech i Litwy złożona została aplikacja dla korytarza Morze Północne - Morze Bałtyckie, zaś w imieniu zarządców z Czech, Słowacji, Austrii, Słowenii i Włoch dla korytarza Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie.

PKP PLK obecnie opracowują dokumentację projektową potrzebną do przeprowadzania siedmiu projektów inwestycyjnych. Udział funduszy UE w planowanych inwestycjach ma stanowić 85 procent kosztów kwalifikowanych.

Dużo jeździsz autem? Zaloguj się w BlaBlaCar - to się naprawdę opłaca!
Czytaj także
Polecane galerie