Prezes Hondy rezygnuje ze stanowiska. Inni wyprowadzą firmę z kryzysu

Prezes Hondy rezygnuje ze stanowiska. Inni wyprowadzą firmę z kryzysu

Fot. Blog do Planalto/Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)

Ze stanowiskiem prezesa Hondy w czerwcu pożegna się Takanobu Ito, a jego miejsce zajmie dotychczasowy dyrektor zarządzający Takahiro Hachigo.

Komunikat spółki nie ujawnia, czy zmiana za jej sterami ma związek z problemami, które spadły w ostatnim czasie na japońskiego producenta – słabymi wynikami sprzedaży, karami i aferą z wybuchającymi poduszkami powietrznymi.

W miarę jak będziemy szli do przodu, zmiany będą następować coraz szybciej, a konkurencja będzie coraz ostrzejsza. Dlatego uważam, że teraz jest właściwy moment, by zmienić zarząd na ludzi z młodszego pokolenia, aby zreorganizować całą naszą firmę – powiedział Ito podczas konferencji prasowej, cytowany przez CNN Money.

Mówienie o innym pokoleniu w sytuacji, gdy nowy prezes będzie młodszy o zaledwie 6 lat jest z pewnością na wyrost, ale nie za to wątpliwości, że sukcesja następuje w trudnym okresie dla japońskiej firmy.

W styczniu Honda obniżyła prognozę zysku rocznego o 5 proc., a w tym samym miesiącu od władz USA dostała karę w wysokości 70 mln dol. za niedostateczne informowanie o szczegółach wypadków z udziałem aut tej marki.

Jest to jeden z wątków wielkiej afery z wadliwymi poduszkami powietrznymi japońskiej firmy Takata, które były instalowane w samochodach różnych marek. Okazało się, że w razie kolizji urządzenia te zamiast chronić, często powodowały obrażenia, które prowadziły nawet do śmierci. Tacy producenci jak Honda czy Toyota byli zmuszeni wycofać z rynku miliony samochodów w celu wymiany felernych poduszek powietrznych.

61-letni Takanobu Ito rozpoczął pracę w Hondzie już w 1978 i po wieloletniej wspinaczce po kolejnych szczeblach w hierarchii firmy, w 2009 r. doszedł na szczyt, obejmując funkcję prezesa spółki. Pod jego okiem przeprowadzono zmiany w strukturze produkcyjnej firmy na całym świecie, budując nowe fabryki na rynkach rozwijających się, takich jak Brazylia, Indonezja i Chiny.

Pierwsze lata prezesury Ito przypadły na wyjątkowo niekorzystny okres. Zaczęło się od gwałtownego załamania sprzedaży samochodów na globalnych rynkach w wyniku kryzysu finansowego, a w 2011 r. nadeszły dwa wielkie kataklizmy, które bardzo mocno uderzyły w Hondę (jak i większość innych japońskich producentów aut): trzęsienie ziemi i katastrofalne tsunami w Japonii oraz wielka powódź w Tajlandii.

Rynek okazał się bezlitosny. Po niemal 40 latach Honda Accord na dobre znika z Europy

Okres rządów Ito to jednak także duży spadek udziału Hondy w rynku europejskim, czego symbolicznym przejawem jest całkowite wycofanie z rynku bardzo popularnego jeszcze przed dekadą modelu Accord.

55-letni Takahiro Hachigo, który w czerwcu zasiądzie w fotelu prezesa Hondy to także weteran, który ma o zaledwie 4 lata krótszy staż w firmie niż jego poprzednik. W ciągu swojej kariery zarządzał oddziałami Hondy w USA, Chinach i Europie.

Zmiana na stanowisku prezesa Hondy  musi jeszcze zostać zatwierdzona przez udziałowców spółki, a ma to nastąpić podczas czerwcowego walnego zgromadzenia akcjonariuszy. Honda jest notowana na giełdach w Tokio oraz w Nowym Jorku (NYSE).

Hondy w atrakcyjnych cenach. Sprawdź najnowsze ogłoszenia!
Czytaj także
Polecane galerie