Rosjanie oszczędzają nawet na wódce. Najtańszy producent w krótkim czasie zdobył pozycję lidera rynku

Rosjanie oszczędzają nawet na wódce. Najtańszy producent w krótkim czasie zdobył pozycję lidera rynku

Jeszcze półtora roku temu nie istniała, a obecnie jest liderem gigantycznego rosyjskiego rynku wódki. Mało znana spółka Status Group, dzięki sprzedaży najtańszej dostępnej legalnie "czystej", wyprzedziła dotychczasowych krajowych liderów - wynika z badań firmy Nielsen. To wyraźny sygnał, że zmagający się z gwałtownym spadkiem siły nabywczej Rosjanie oszczędzają nawet na trunkach.

Jak poinformowała rosyjska agencja RBC, wyższość swojego młodego konkurenta musiał uznać nie tylko dotychczasowy numer dwa na rosyjskim rynku, produkująca wódkę Russian Standard spółka Roust, ale także wieloletni lider, Synergy, do którego należą takie marki jak Bieługa i Gosudarstwiennyj Zakaz.

Z danych Nielsena wynika, że dzięki popularności wódek Dobry Miedwied i Staraja Marka, Status Group zdobył w pierwszym półroczu udział w rosyjskim rynku wódki na poziomie 13,1 proc. Z kolei na Synergy i Roust przypadło odpowiednio 10,3 i 9,3 proc. udziału. W sumie dd stycznia do czerwca w Rosji na legalnym rynku alkoholu sprzedanych zostało ponad 10 mln litrów wódki.

Status Group bardzo skorzystał na obniżeniu z początkiem lutego 2015 r. urzędowej ceny minimalnej półlitrowej wódki, która spadła z 220 do 185 rubli (równowartość ok. 11 zł). Jak informuje RBC, sprzedaż Status Group po 1 lutego zwiększyła się o 250 proc.

Obniżenie ceny wódki było reakcją na gwałtownie rosnący rynek nielegalnego alkoholu w czasie kryzysu. Jak się okazało, spadająca siła nabywcza obywateli nie sprawiła, że ludzie zaczęli pić mniej, lecz odwrócili się od legalnego alkoholu i zaczęli masowo kupować tańszy alkohol z nielegalnych źródeł.

Minimalną cenę wódki wprowadzono w 2009 r., a ideą tego posunięcia było ograniczenie rozpowszechnionego w Rosji zjawiska picia na umór, ale jego jedynym skutkiem był spadek sprzedaży legalnego alkoholu i wzrost popularności bimbru oraz trunków podrobionych. Ocenia się, że od tego czasu konsumpcja nielegalnego alkoholu wzrosła aż o dwie trzecie.

Rosja jest bezapelacyjnym liderem światowego rynku wódki. Z raportu firmy Ipsos z 2013 r. wynika, że na Rosjan przypada aż 45 proc. światowego spożycia tego trunku. Statystyczny Rosjanin wypija 15 litrów wódki rocznie, co nie pozostaje bez wpływu na kondycję rosyjskiego społeczeństwa. Ocenia się, że z powodu nadużywania alkoholu rocznie umiera pół miliona Rosjan.

Zobacz też, co piją Polacy:

Czytaj także
Polecane galerie