Sprzedaż motorowerów w Polsce najsłabsza od 11 lat. Efekt zmiany przepisów

Sprzedaż motorowerów w Polsce najsłabsza od 11 lat. Efekt zmiany przepisów

To, że motorowery sprzedają się coraz gorzej widać było w statystykach już od kilku miesięcy. Ale tak złego lipca jak tegoroczny nie było od 11 lat - informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Sprzedaż spadła o prawie 34 proc. do 4 tys. sztuk z ponad 6 tys. przed rokiem.

W sumie od początku roku do końca lipca zarejestrowano również o niemal 34 proc. motorowerów mniej. Wprawdzie było to prawie 20 tys., ale przed rokiem sprzedaż przekroczyła 30 tys. tych jednośladów.

Powodem mniejszego zainteresowania motorowerami są zmiany w przepisach dotyczących motocykli z silnikami do 125 cm sześciennych. Teraz można jeździć takimi maszynami bez motocyklowego prawa jazdy. Wystarczą uprawnienia do prowadzenia samochodów osobowych. Warunkiem jest tylko posiadanie takiego dokumentu od co najmniej trzech lat.

W lipcu zarejestrowano 2.868 nowych motocykli. Jest to 120 proc. więcej niż przed rokiem. To ogromny wzrost, ale nie wygląda on spektakularnie w porównaniu ze wzrostami z poprzednich miesięcy, kiedy przyrost rok do roku oscylował w okolicach 200 proc. Kończące się lato powoduje, że z miesiąca na miesiąc obniża się wielkość sprzedaży, ale jest ona na zasadniczo wyższym poziomie niż rok temu.

Łącznie w lipcu zarejestrowano 6874 nowe jednoślady, czyli o 457 sztuk (6,2 proc.) mniej niż w lipcu 2014. Od początku roku zarejestrowano w Polsce 36 612 nowych jednośladów. Jest to o 0,9 proc. (323 szt.) więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Używanych jednośladów od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy 51 510, więcej o 30 proc. niż w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy roku ubiegłego.

Największa część rynku motocykli należy do Rometa, który ze sprzedażą 3793 motocykli zapewnił sobie prawie 23 proc. udział. Lidera szybko goni jednak Junak z liczbą 3.193 sprzedanych motocykli i ponad 19 proc. udziałem. Motory z tym znaczkiem na baku zanotowały bowiem największy roczny przyrost sprzedaży, który wyniósł aż 782 proc.

Na trzecim stopniu podium znalazła się Yamaha. Zarejestrowano 1482 sztuki motocykli tej marki, która zajęła prawie 9 proc. udział w rynku. Praktycznie wszystkie zarejestrowane motocykle marek z podium to maszyny o pojemności do 125 cm sześciennych.

Udział 125-tek w rynku ciągle rośnie. Stanowiły one ponad 73 proc. sprzedaży w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy roku. Przed rokiem było to ponad 28 proc.

PAP
Czytaj także
Polecane galerie