Stocznia Shipbuilding otwarła nową linię montażu statków

Stocznia Shipbuilding otwarła nową linię montażu statków

W stoczni Remontowej Shipbuilding w Gdańsku otwarto w czwartek nową linię montażu statków wyposażoną w nowoczesną suwnicę bramową. Inwestycja o wartości ok. 20 mln zł pozwoli na zwiększenie liczby budowanych jednostek oraz na montaż większych statków.

Prezes Remontowej Shipbuilding, Andrzej Wojtkiewicz otwierając nową linię montażową statków podkreślił, że stanowi ona ukoronowanie realizowanego od kilku lat programu inwestycyjnego w stoczni. Podał, że dzięki inwestycji stocznia wchodzi w zupełnie inny poziom działalności, poziom zaawansowania technologicznego w produkcji statków i innych obiektów pływających. Stocznia jest największym zakładem produkcyjnym tego typu w Polsce.

Poinformował, że dzięki nowej linii stocznia będzie w stanie realizować jednocześnie budowę większej liczby w pełni wyposażonych jednostek.

W przypadku stoczni, która ma portfel zamówień wypełniony do końca przyszłego roku, jest to w zasadzie niezbędne - dodał. Do końca 2016 r. stocznia ma kontrakty na budowę 18 jednostek. Wyjaśnił, że nowa linia daje też możliwości produkcji większych jednostek. Budowane statki są coraz większe, szersze i cięższe, m.in. ze względu na ilość ich wyposażenia - dodał.

Nowy ciąg technologiczny w stoczni będzie drugim eksploatowanym w stoczni; obie linie mogą funkcjonować niezależnie od siebie. Nowa linia przeznaczona jest do montażu i wodowania jednostek do 130 metrów długości.

Suwnica wyposażona jest w hydrauliczny system kompensacji drgań, który stabilizuje ją nawet podczas ruchu na nierównym podłożu. Dopuszczalne obciążenie robocze suwnicy wynosi 300 t. Urządzenie może być eksploatowane w temperaturze od -20 stopni C do + 40 stopni C, dzięki własnemu oświetleniu również w nocy.

Prezes Grupy Kapitałowej Remontowa Holding, do której należy Remontowa Shipbuilding, Piotr Soyka zwrócił uwagę, że jest to kolejny krok konsekwentnej modernizacji stoczni". Wyjaśnił, że inwestycja odpowiada na zapotrzebowanie armatorów zamawiających statki. Podał, że linia wyposażona jest w nowoczesną suwnicę o nośności 300 ton, czyli kilkakrotnie przewyższającej dotychczasowe możliwości zakładu w tym zakresie.

Obecnie w stoczni równocześnie budowanych jest 18 statków różnego typu, m.in. statki do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego (offshore), promy pasażersko- samochodowe, statki towarowe, niszczyciel min oraz żaglowiec.

Remontowa Shipbuilding to dawna Stocznia Północna w Gdańsku, znana z budowy okrętów i specjalistycznych statków dla Marynarek Wojennych m.in. PRL, ZSRR i NRD. Trudna sytuacja na początku lat 90. zmusiła zakład do zmiany profilu produkcji. Gdańska Stocznia Remontowa w Gdańsku jest głównym udziałowcem Remontowej Shipbuilding od 2003 roku. Obecnie zakład specjalizuje się w budowie statków typu offshore, promów pasażersko-samochodowych, holowników oraz statków specjalistycznych i wojskowych. Firma jest jednym z największych na świecie producentem statków zasilanych gazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie.

Stocznia planuje w tym roku zwodować tysięczną jednostkę zbudowaną w zakładzie. Rocznie w stoczni powstaje średnio 10 w pełni wyposażonych statków.

Ostatnio firma realizuje duży kontrakt dla Royal Artic Line A/S - firmy założonej w 1993 roku, będącej własnością rządu Grenlandzkiego.

Kontrakt obejmuje budowę łącznie pięciu statków o różnej pojemności transportowej, z czego 3 to prototypy. Głównym zadaniem budowanych statków jest usprawnienie infrastruktury morskiej wzdłuż wybrzeży Grenlandii i Danii. Statki - jako jedne z pierwszych na świecie spełniać będą wymogi najnowszej klasy PC5 oraz PC6 (Polar Class). Ich wspólną cechą będzie wzmocniona konstrukcja kadłuba umożliwiająca pracę w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej, w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza.

Remontowa Holding SA jest największą stoczniową grupą kapitałową w Polsce i jednym z największych pracodawców na Pomorzu. Holding zarządza dwiema stoczniami (Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego, Remontowa Shipbuilding) oraz spółkami z sektora okrętowego i offshore, czy świadczącymi specjalistyczne usługi. W grupie kapitałowej pracuje ponad 7 tys. pracowników.

stocznia, gdańsk, remontowa shipbuilding
Czytaj także
Polecane galerie