Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Można zrobić z Polski lokalny hub innowacji. Jest jednak jedno ale...

Można zrobić z Polski lokalny hub innowacji. Jest jednak jedno ale...

Fot. Jakub Skałbania, założyciel firmy Netwise

Jego pierwszy biznes - serwis społecznościowy - okazał się niepowodzeniem. W Microsofcie pracował nad międzynarodowymi projektami już w wieku 23 lat. Dziś rozwija własną firmę.

- Mamy masę środków i szansę zrobić z Polski lokalny hub innowacji, gdyby nie ta nieudaczność i brak kompetencji urzędników... - mówi nam Jakub Skałbania, założyciel i prezes firmy Netwise. 

Skałbania od lat zajmuje się systemami CRM, czyli narzędziami istotnymi dla firm w kontaktach z klientami. Najpierw zdobywał certyfikaty, które Microsoft przyznaje osobom biegłym w obsłudze ich technologii. Potem... otrzymał telefon z Microsoftu z propozycją pracy. 

- Zawsze o tym marzyłem, zgodziłem się w zasadzie od ręki. Po 5 miesiącach w jednym dziale przeniosłem się do działu konsultingowego i stałem się odpowiedzialny za projekt wdrożenia CRM w Rumunii i Czechach u jednego z międzynarodowych klientów. Później byłem odpowiedzialny za projekt w Genewie i w Niemczech. A miałem wtedy odpowiednio 23 i 24 lata.

Jak przyznał w rozmowie z Biztok.pl, jego pierwszy biznes okazał się niepowodzeniem. Wraz ze wspólnikiem pracowali nad portalem społecznościowym Eventspot.net. Plan wejścia na ten rynek spalił na panewce i projekt porzucono. Ale to właśnie wtedy powstał Netwise jako - jak mówi dziś Skałbania - "racjonalna i potencjalnie przynosząca zyski spółka".

- Początki były trudne, bo walczyliśmy z dwoma wrogami. Podejściem klientów opartym o dane analityków i audytorów polegające na opinii "wdrożenia CRM ogólnie się nie udają" oraz dużymi integratorami, którzy chcieli zabrać rynek wdrożeń systemów CRM dla siebie. Działalność Netiwse rozpoczęliśmy od szkoleń dla innych firm jak można by wdrażać systemy CRM. Jednak szkolenia, poza pierwszymi zyskami dla Netwise, nie przekonały tych dużych firm, że warto w taki sposób działać. Wtedy, w 2009 roku, sami zaczęliśmy działać w sposób, którego uczyliśmy innych.

Środki na rozwój działalności wspólnicy po części pozyskali z własnych oszczędności, w zamian za finansowanie oddali też część udziałów funduszowi private equity. Funduszy unijnych Skałbania nie dotykał, bo ma do nich dość spory dystans.

- Wierzę w nie, ale włos jeży mi się na głowie, gdy czytam na co są wydawane pieniądze pod płaszczykiem "innowacji". Kolejny portal społecznościowy ze zdjęciami kotów, który nie ma szansy zaistnieć, bo nie ma modelu biznesowego i upada tuż po wygaśnięciu umowy z UE, albo kolejne wdrożenie "innowacyjnego portalu B2B", które polega na wymianie plików XML między dwoma firmami.

Mamy masę środków i szansę zrobić z Polski lokalny hub innowacji, ale przez nieudaczność i brak kompetencji urzędników, powiązane z asekuracyjnym podejściem "wniosków spełniających klucz", pieniądze z Unii Europejskiej dostają w dużej mierze firmy, których wnioski ten klucz spełniają, a nie firmy innowacyjne.

Netwise zajmuje się głównie systemami CRM dla kanału B2B (Business-to-Business). W skrócie strategia CRM to nastawianie procesów sprzedaży, marketingu i obsługi klienta, żeby firma sprzedająca mogła szczegółowo znać i zacząć kierować się potrzebami konsumenta. 

Pierwszą osobą, która zaufała działalności Netwise, był dyrektor IT dużej polskiej spółki. Wtedy też rozpoczęli pierwsze wdrożenie systemu CRM w modelu hostingowym (wynajem licencji), który wówczas (6 lat temu), był totalną nowością.

- Taki model pozwalał oferować dobry system, w oparciu o miesięczną opłatę wynikającą z liczby użytkowników realnie używających systemu. Tym samym klient niczego nie ryzykował. Od 2012 roku każdy duży producent oprogramowania nazywa to marketingowo „chmurą obliczeniową”, ale wtedy, w 2009 roku, każdy duży integrator się stukał w głowę, twierdząc, że nie da się zarabiać w takim modelu, nie sprzedając licencji.

W lipcu tego roku firma otworzyła biuro w Wielkiej Brytanii - jego utrzymanie pochłania obecnie większość z zysku Netwise. Skałbania podkreśla jednak, że nie ma na razie potrzeby, by szukać finansowania na zewnątrz. Od stycznia 2015 planują również wydzielić osobny dział badań i rozwoju, który będzie odpowiedzialny za zbieranie pomysłów i wstępne projektowanie wizji nowych systemów.

- Obecnie zaczęliśmy aktywnie angażować się w monitoring mediów społecznościowych i zbudowanie mechanizmów powiązania zachowań indywidualnych ludzi (postrzeganych jako końcowych klientów) ze sprzedażą produktów i usług przez organizacje, które wspieramy - mówi Skałbania.

Grupa Wirtualna Polska i serwis Biztok.pl są Partnerem Gali Finałowej konkursu EY "Przedsiębiorca roku", która odbędzie się 29 listopada br. Do polskiego finału zakwalifikowało się 14 przedsiębiorców, sylwetkę każdego z nich będziemy opisywać w serwisie przed Galą.

Kto zostanie polskim Przedsiębiorcą Roku? Oto finaliści konkursu EY
Czytaj także
Polecane galerie