wp.pl
wp.pl
Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Zenon Ziaja: płacę podatki w Polsce. Jeśli chcemy żyć i pracować w normalnym, cywilizowanym kraju...

Zenon Ziaja: płacę podatki w Polsce. Jeśli chcemy żyć i pracować w normalnym, cywilizowanym kraju...

Fot. mat. pras.

Pieniądze na start w biznesie pożyczył od znajomego. W dobrym momencie postawił na odpowiednią branżę i teraz regularnie gości wraz z rodziną na listach najbogatszych Polaków, a jego produkty podbiły konsumentów nawet w Chile, Japonii czy Wietnamie.

Biznesmen nie wstydzi się polskiej marki, produkuje w Polsce i - co obecnie niezbyt częste - płaci podatki w Polsce.

- Jeśli chcemy żyć i pracować w normalnym, cywilizowanym kraju, musimy robić wszystko, aby ten kraj uczciwie wspierać - mówi nam Zenon Ziaja, założyciel i prezes Ziaja Ltd Zakład Produkcji Leków, jednej z największych firm kosmetycznych w kraju.

Zenon Ziaja urodził się w Sosnowcu w 1946 r. Chciał studiować medycynę, ale skończył farmację i przez lata pracował w aptece Szpitala Marynarki Wojennej w Gdańsku. Prawdziwym powołaniem okazał się jednak biznes.

Transformacja ustrojowa okazała się szansą na zmianę i na fali entuzjazmu, jaki zapanował wówczas w Polsce, farmaceuta marzący o własnym biznesie wraz z żoną, również farmaceutką, założył własną firmę kosmetyczną.

- Pieniądze na start pożyczyłem od znajomego, było to ok. 2000 dolarów. Przy mojej pensji, wówczas 20-dolarowej, był to pokaźny kapitał - wspomina początki Zenon Ziaja.

Jednak ryzyko szybko się opłaciło.

- Garażowe początki polskich firm sprzed 25 lat to historia polskiej gospodarki. W szybkim tempie uczyliśmy się jak zdobyć klientów, funkcjonować w warunkach wolnorynkowych, poznawaliśmy zupełnie inne mechanizmy ekonomiczne. To niewątpliwe był czas wielkich wyzwań i nadziei - podsumowuje swoją biznesową karierę Ziaja, który został jednym z finalistów polskiej edycji konkursu EY "Przedsiębiorca Roku".

Polski rynek otwierał się na zachodzące zmiany, popyt był ogromny, a oferta w sklepach nader skromna. Ziaja wybrał branżę kosmetyczną, gdyż tak podpowiadało mu wieloletnie doświadczenie i wykształcenie farmaceutyczne.

- Jeszcze pracując w aptece nieustannie spotykaliśmy się z problemem uszkodzeń skóry. Szukałem specyfiku, który będzie łączył cechy maści leczniczej i przyjaznego dla skóry  preparatu pielęgnacyjnego. Tak powstał naturalny krem oliwkowy- symbol naszej firmy - mówi Ziaja.

Ze swoim kremem polski producent przebił się na rynek i to jeszcze zanim pojawiły się na nim wielkie, międzynarodowe koncerny. Sprawdzone receptury, nowoczesne technologie i szeroka sieć dystrybucji, a przede wszystkim decyzja o postawieniu w ofercie na środki do niezbędnej, podstawowej pielęgnacji, oferowane w przystępnych cenach, okazały się strzałem w dziesiątkę.

- Krem oliwkowy natychmiast zdobył klientów i stał się przepustką do dalszego, błyskawicznego rozwoju firmy Ziaja. Asortyment rozszerzał się o kolejne produkty. Dziś w naszej ofercie mamy około 1000 preparatów do pielęgnacji twarzy, ciała i włosów - wylicza biznesmen.

Rok 2013 firma Ziaja zamknęła wzrostem sprzedaży o 6 proc. w stosunku do roku 2012. Ten rok najprawdopodobniej będzie równie udany. Firma w ostatnich lata postawiła również na własną sieć sprzedaży. Obecnie pod szyldem "Ziaja dla Ciebie" działa już 126 placówek.

Sam biznesmen przez 25 lat działalności zdobył status milionera i od lat zaliczany jest do grona najbogatszych Polaków. W tegorocznym zestawieniu tygodnika "Wprost" zajął wraz z rodziną 83. miejsce z majątkiem szacowanym na 350 mln zł.

Z rodziną, gdyż Ziaja to od początku rodzinna firma. Od samego początku pracuje w niej żona założyciela - Aleksandra, teraz także córka Barbara, syn Bartosz i synowa Lidia. Syn jest wiceprezesem zarządu i chce kontynuować dzieło ojca.

- Rodzinny charakter naszej firmy opiera się również na niezwykle silnych relacjach z pracownikami. Zatrudniamy całe rodziny, niekiedy nawet wielopokoleniowe. Niektórzy są z nami od początku. Obecnie pracuje dla nas ok. 1000 osób - podkreśla biznesmen.

Wszystkie preparaty ze znakiem Ziaja powstają w nowoczesnych zakładach produkcyjnych o powierzchni 15 000 m2. Także cała produkcja znajduje się w kraju i - pomimo pojawiających się ofert kupna - firma pozostaje w 100 proc. polskim biznesem.

Ziaja zaklad (1).jpg

 

- Jesteśmy firma polską, z polskim kapitałem. Płacę podatki w Polsce, produkcja odbywa się na polskich Kaszubach. Tworzymy miejsca pracy. Od początku takie było nasze założenie. Czerpiemy z polskich zasobów w sposób tak szeroki, jak to tylko możliwe. Jeśli chcemy żyć i pracować w normalnym, cywilizowanym kraju, musimy robić wszystko, aby ten kraj uczciwie wspierać - zaznacza Zenon Ziaja.

Po 25 latach działalności Ziaja Ltd Zakład Produkcji Leków jest jedną z największych firm w branży kosmetycznej, a logo Ziaja pojawia się na półkach sklepowych w coraz to nowszych zakątkach globu. Dzięki obecności w takich sieciach, jak Ahold, Auchan, Bipa, Billa, DM, Interspar, Kaufland, Mercator, Rossmann czy Tesco, Ziaję znają miliony konsumentów.

W ubiegłym roku eksport wzrósł o ok. 20 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W tym roku ta dynamika ma zostać utrzymana. Obecnie produkty Ziaja dobrze znane są m.in. w Austrii, Hiszpanii, Czechach, Finlandii, Gruzji. Jednak preparaty polskiego producenta można również spotkać w bardziej egzotycznych krajach, takich jak Chile, Japonia czy Wietnam.

- Podobnie jak w Polsce, również za granicą największym zainteresowaniem cieszą się nasze najbardziej znane i lubiane serie: oliwkowa, kozie mleko i masło kakaowe. Ale zdarzają się oczywiście zaskakujące hity, np. płyny do higieny intymnej w Wietnamie - wylicza właściciel firmy.

Pytany o filary swojego sukcesu podsumowuje:

- Moje życie od 25 lat jest nierozerwalnie związane z firmą, której dałem swoje nazwisko. Zaufałem swojej wiedzy, intuicji i pasji. Mogłem też liczyć na wsparcie rodziny. Kiedy budowałem firmę nie przypuszczałem, że stanie się jedną z największych w branży kosmetycznej, że dzięki niej zatrudnienie znajdzie tak wiele osób. Jest to dla mnie powód do dumy i wielka satysfakcja - podkreśla Zenon Ziaja.

Grupa Wirtualna Polska i serwis Biztok.pl są Partnerem Gali Finałowej konkursu EY "Przedsiębiorca roku", która odbędzie się 29 listopada br. Do polskiego finału zakwalifikowało się 14 przedsiębiorców, sylwetkę każdego z nich będziemy opisywać w serwisie przed Galą.

Czytaj także
Polecane galerie