Minister o stanie polskiej motoryzacji. Nowe auto z Gliwic może być przebojem

Minister o stanie polskiej motoryzacji. Nowe auto z Gliwic może być przebojem

Zapewnienie odpowiednich kadr, środków rozwojowych, i nowego prawa gospodarczego to zdaniem wicepremiera Janusza Piechocińskiego najpilniejsze potrzeby sektora motoryzacyjnego. Ten zaś jest w całkiem niezłej kondycji, a produkowanego u nas opla już ustawiają się kolejki.

- Przemysłu motoryzacyjnego nie trzeba w Polsce zatrzymywać, tylko mobilizować. Nie należy niczego psuć, tylko dać temu sektorowi to czego potrzebuje: kadry, duże środki rozwojowe i życzliwość w bieżącym funkcjonowaniu, do czego potrzebne jest nowe prawo działalności gospodarczej - uważa wicepremier i minister gospodarki.

Piechociński dodaje, że należy też wykorzystać specjalne strefy ekonomiczne, nie tylko dla przyciągania zagranicznych inwestorów, ale przede wszystkim dla stworzenia najatrakcyjniejszych i najtańszych form inwestowania dla kapitału rodzinnego.

Zdaniem wicepremiera, który odwiedził w sobotę Targi Motoryzacyjne Inter Cars 2015 na Stadionie Narodowym, polski rynek motoryzacyjny zmienia się.

- Małe i średnie firmy dokonały wielkiej transformacji technologicznej. W Europie jesteśmy mistrzami pod względem komponentów, akcesoriów samochodowych. To zaczyna być przeważający element, dlaczego następne inwestycje motoryzacyjne przychodzą. Bo mamy duży potencjał wzrostowy - mówi Piechociński.

Dodał, że na targach jest około 50 dużych firm, głównie kapitału polskiego, które zatrudniają od 30 do 80 osób i są firmami globalnymi. Wicepremier wspomniał też o potrzebie zwiększenia produkcji gotowych samochodów i modernizacji zakładów produkcyjnych.

- Teraz w Gliwicach wchodzi do produkcji najnowszej generacji Opel, który ma już 38 tys. zamówionych sztuk, a produkcję zaczniemy dopiero pod koniec września - dodał.

Chodzi o opla astrę piątej generacji. Wdrożenie produkcji tego modelu to dla firmy koszt 130 milionów euro. Piechociński zapowiedział też, że nieuchronnie musi nastąpić modernizacja zakładów Fiata w Tychach.

Wśród słabości w rodzimej produkcji aut, szef resortu gospodarki wymienił m.in. mniejszy niż kilka lat temu oczekiwano popyt na nowe samochody wśród Polaków, brak produkcji niektórych komponentów, takich jak blachy do karoserii.

- Stąd program "Nowa Huta", w ramach którego ma powstać przemysł nowej generacji, również z zapleczem motoryzacyjnym, oraz modernizacja wielkiego pieca w hucie krakowskiej - zaznaczył.

Organizowana na błoniach Stadionu Narodowego 15. edycja Targów Motoryzacyjnych Inter Cars odbywa się w dniach 18-20 września. Na imprezie swoje stoiska i ekspozycje wystawili producenci części zamiennych, narzędzi i wyposażenia warsztatów.

Zobacz też: Piechociński o budżecie: nie możemy dać wszystkim tyle, ile byśmy chcieli

 

PAP
Czytaj także
Polecane galerie