Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Zawody przyszłości

Zawody przyszłości

Fot. ANDRZEJ STAWINSKI/REPORTER

Zmiany na rynku pracy zachodzą dość dynamicznie, ale można przewidzieć ich kierunek. Coraz atrakcyjniejsze perspektywy zawodowe roztaczają się przed osobami zajmującymi się zawodowo m.in. handlem internetowym, komunikacją wizerunkową lub testowaniem oprogramowania.

1. Specjalista ds. marketingu internetowego

Osoba wykonująca ten zawód jest odpowiedzialna za wdrażanie i koordynowanie projektów marketingowych firmy. Chodzi o przedsięwzięcia realizowane w Internecie. Do obowiązków specjalisty ds. marketingu internetowego należy również opracowywanie kampanii reklamowych i badanie skuteczności ich prowadzenia. Fachowiec tworzy także mailingi, newslettery i koordynuje działania przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych. Specjalista ds. marketingu internetowego często współpracuje z agencjami reklamowymi oraz z grafikami. Jest wskazane, by osoba zajmująca wspomniane stanowisko była absolwentem: ekonomii, marketingu, zarządzania lub informatyki.

2. Specjalista ds. e-commerce

Pracownik specjalizujący się w handlu elektronicznym nadzoruje procesy związane ze sprzedażą produktów i usług w Internecie. Do obowiązków fachowca należy także: wprowadzanie i obsługa systemu sprzedaży, nadzorowanie jego funkcjonowania czy prowadzenie szkoleń dla pracowników przedsiębiorstwa. Specjalista ds. e-commerce zajmuje się również udzielaniem wsparcia technicznego klientom i prowadzeniem dokumentacji operacji realizowanych za pośrednictwem narzędzi e-commerce. Od osób zatrudnianych oczekuje się dyplomu ukończenia studiów związanych z marketingiem lub z informatyką.

3. Specjalista ds. PR

PR-owiec tworzy strategię wizerunkową danej firmy, osoby itd. i podejmuje działania zmierzające do realizacji celów strategicznych. Obowiązki specjalisty ds. PR są różnorodne. Należy do nich m.in.: budowanie i utrzymywanie relacji z przedstawicielami mediów, władz lokalnych itd., organizacja konferencji prasowych, przygotowywanie materiałów, notek i raportów dotyczących funkcjonowania firmy. PR-owiec opracowuje najważniejsze założenia polityki informacyjnej realizowanej w przedsiębiorstwie i na zewnątrz. Odpowiednie przygotowanie do pracy specjalisty ds. PR zapewniają studia takie jak: dziennikarstwo, marketing lub nauki społeczne.

4. Web developer

Z raportu sporządzonego przez serwis Pracuj.pl wynika, że 10% specjalistów zarabia powyżej 6.000 zł. Zakres obowiązków web developera to: zarządzanie serwerami WWW, tworzenie witryn internetowych i aplikacji, ustalanie procedur, dbanie o rozwój i aktualizowanie serwisów. Specjalista musi także aktywnie współpracować z innymi działami firmy. W pracy web developera liczy się znajomość języka angielskiego i języków programowania (JAVA, SQL, HTML itp.). Ukończenie studiów informatycznych nie jest konieczne. Większą wagę przykłada się do doświadczenia i do poziomu dotychczas zrealizowanych zadań.

5. Tester oprogramowania

Podstawowe obowiązki testera to m.in. kontrola działania programów i systemów, a także przeprowadzanie testów funkcjonalności oprogramowania komputerowego. Testowanie polega przede wszystkim na wychwytywaniu usterek i wskazywaniu przyczyn ich wystąpienia. Do zadań, jakie realizuje tester, należy także raportowanie błędów i opracowywanie dokumentacji podejmowanych działań. Wśród wymagań, jakie musi spełniać tester oprogramowania, wymienia się głównie doświadczenie. Wykształcenie wyższe także ma znaczenie. Do pracy w charakterze testera najlepiej przygotowani są absolwenci informatyki lub elektroniki.

6. Grafik komputerowy

Specjalista zajmujący się grafiką pracuje przede wszystkim na zlecenie agencji reklamowych i wydawnictw. Do jego obowiązków należy m.in.: przygotowywanie ulotek, plakatów, folderów itd., a także tworzenie projektów graficznych stron internetowych. W tym zawodzie liczą się nie tylko umiejętności obsługi specjalistycznych programów komputerowych, ale również znajomość prawa autorskiego. Potencjalni pracodawcy oczekują od kandydatów głównie określonych zdolności i umiejętności, ale wykształcenie informatyczne lub artystyczne może stanowić dodatkowy atut. W pracy grafika liczą się takie cechy, jak: kreatywność, zmysł artystyczny, perfekcjonizm.

.
Czytaj także
Polecane galerie