Izomer amfetaminy w suplementach diety i niebezpieczne energetyki

Izomer amfetaminy w suplementach diety i niebezpieczne energetyki

Fot. Jonathan Rubio H., Flickr (CC BY 2.0)

Ponad dwa lata po tym, jak amerykańskie służby sanitarne wykryły stymulanty podobne do amfetaminy w suplementach z wyciągiem z krzewu Acacia rigidula, produkty z podejrzaną substancją są wciąż dostępne na rynku – informuje agencja Reuters. Z kolei kardiolodzy ostrzegają przed napojami energetycznymi.

Beta-metylofenyloetyloamina (BMPEA), izomer konstytucyjny amfetaminy, został wykryty w ponad połowie z 21 przetestowanych suplementów. To m.in. środki na odchudzanie zawierające wyciąg z teksańskiego krzewu Acacia rigidula. Co ciekawe, już trzy lata temu amerykańska agencja ds. żywności i leków (FDA) stwierdziła, że substancja ta nie występuje naturalnie w liściach Acacia rigidula.

- "Acacia rigidula" to hasło, którym posługują się producenci syntetycznego potencjalnego stymulanta. Używają tej nazwy jako przykrywki – twierdzi dr Peter Cohen z Harvard Medical School.

Czy BMPEA jest niebezpieczna? Badania na szczurach i psach wykazały, że środek podnosi ciśnienie krwi i przyspiesza pracę serca. Substancja nie została jednak zbadana na ludziach. Uważana jest jednak za zakazany środek dopingujący ze względu na swoje podobieństwo do amfetaminy. W Europie sprzedaż środków z wyciągiem z Accacia rigidula możliwa jest dopiero po udowodnieniu, że środek nie wywołuje żadnego niebezpieczeństwa dla konsumentów.

Pieniądze wydłużają życie... Co jeszcze?

Nie tylko suplementy z BMPEA

Beta-metylofenyloetyloamina to nie pierwsza substancja podobna do amfetaminy zwalczana za oceanem. Wcześniej producenci suplementów stosowali efedrynę i metyloheksanaminę, ale FDA udało się je zablokować.

Nie tylko pochodne amfetaminy mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia. Międzynarodowy zespół ekspertów na łamach Canadian Journal of Cardiology ostrzega przed zwykłymi napojami energetycznymi. Są one szczególnie niebezpieczne dla młodzieży.

"Jak się okazuje, napoje energetyczne mogą wywołać nawet nagłą śmierć sercową u ogólnie zdrowych, młodych osób. Tymczasem ryzyko wystąpienia nagłego zgonu arytmicznego i innych arytmii u nastolatków z chorobami serca, badacze oceniają na wysokie. Naukowcy podają przykład 13-latka, u którego wystąpiło migotanie przedsionków w czasie treningu piłki nożnej, poprzedzonego wypiciem energetycznego napoju" – przytacza wyniki badania portal pulsmedycyny.pl.

Robisz wibrator albo viagrę w wersji eko i ci rośnie. W Polsce już też to jest...

W przypadku napojów energetycznych niebezpieczną substancją jest kofeina. Oprócz syntetycznej, dodawanej w określonych ilościach, napoje energetyczne mogą zawierać też np. z guaranę. Dodatkowo mogą wystąpić nieprzewidziane interakcje z innymi składnikami takimi jak tauryna czy żeń-szeń. Niebezpieczeństwo wynika z łączenia napojów energetycznych z alkoholem.

Zdaniem naukowców dawkę bezpieczną dla większości młodzieży stanowi jedna puszka energetyku. Nie powinno się jednak pić takich napojów bezpośrednio przed i po wysiłku fizycznym.

Zobacz też: Kto napędzi rynek reklamowy?

[VIDEO]http://get.wp.tv/i,get,mid,1654119,index.html{autoplay}[/VIDEO]

Czytaj także
Polecane galerie