Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
"Projektowanie doświadczeń"- co to znaczy?

"Projektowanie doświadczeń"- co to znaczy?

Fot. (pixabay.com/CC)

500 topowych spółek giełdowych w Stanach Zjednoczonych, które świadome inwestowały w doświadczenia swoich klientów odnosiły realny wzrost przychodów i wyceny - mówi Hubert Anyżewski, prezes uselab, organizator UX Poland 2016. - Projektowanie doświadczeń pozwala też zwiększać przewagę konkurencyjną, zwłaszcza w przypadku branż o dość zbliżonej ofercie.

Jak zaprojektować markę, produkt, stronę www lub oddział naszej firmy w taki sposób, aby dostarczyć jak najlepszych doświadczeń naszym użytkownikom i klientom? Jak projektować nowe rozwiązania, żeby przynosiły nie tylko ekonomiczny dochód, ale i pożytek dla społeczności, do których są skierowane?

Wielkimi krokami zbliża się siódma edycja UX Poland, jednej z największych konferencji UX w Europie. Przez cztery dni, od 11 do 14 kwietnia, przedsiębiorcy, projektanci, profesjonaliści i laicy UX wezmą udział w specjalnie wyselekcjonowanych 16 wykładach i 8 całodniowych warsztatach, aby uzyskać odpowiedzi na te pytania.

Co to właściwie oznacza "projektowanie doświadczeń"?

Hubert Anyżewski, prezes uselab, organizator konferencji UX Poland 2016: Projektowanie doświadczeń to całościowe planowanie wrażeń człowieka w kontakcie z danym produktem lub usługą. Kluczowa jest tu identyfikacja potrzeb konsumenta, szczegółowe zaplanowanie obsługi we wszystkich punktach, w których dochodzi do jego kontaktu z marką. Projektujemy nie tylko produkt, ale coś więcej - doświadczenia z korzystania z tego produktu.

Dlaczego każdy przedsiębiorca powinien rozważyć obecność na konferencji UX Poland?

Największą wartością tego wydarzenia jest możliwość rozmowy o najnowszych trendach i innowacjach z pogranicza nowych technologii z osobami, które je tworzą na całym świecie.

Prelegenci UX Poland zajmują kluczowe stanowiska w najbardziej cenionych firmach, zajmujących się projektowaniem i testowaniem produktów oraz usług nowotechnologicznych. Ci ludzie inspirują i motywują. Zarażają swoim entuzjazmem i pomagają zrozumieć, w jakim kierunku idzie rynek i jaka myśl projektowa przyświeca projektantom na świecie.

UX Poland jest z całą pewnością wydarzeniem dla tych przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swoje firmy i oferować klientom obsługę na najwyższym poziomie, głównie z zakresu nowych technologii i projektowania doświadczeń, lub chcą po prostu poznać ciekawe osoby z branży UX.

W jaki sposób projektowanie doświadczeń może wpłynąć na wyniki finansowe firmy i jak przebiega taki proces?

To, co ludzie odczuwają, kontaktując się z marką wpływa na to, czy chcą lub będą chcieli skorzystać z produktu, czy usługi lub polecić ja innym osobom. Przekłada się to też na to, jak mówią o naszym produkcie lub usłudze - czy nas chwalą, czy raczej na nas narzekają. A rekomendacje znajomych, w każdym z kolejnych badań plasują się wśród najważniejszych czynników, wpływających na decyzje konsumenckie.

Według badań Nielsen i Watermark, 500 topowych spółek giełdowych w Stanach Zjednoczonych, które świadome inwestowały w doświadczenia swoich klientów odnosiły realny wzrost przychodów i wyceny. Inaczej mówiąc: policzono zwrot z inwestycji w projektowanie doświadczeń klientów.

Wrażenia naszych klientów również są mierzalne i jesteśmy w stanie wyznaczyć bardzo konkretne wskaźniki, pokazujące jakie efekty przynoszą wprowadzane zmiany.

Ponadto, projektowanie doświadczeń pozwala zwiększać przewagę konkurencyjną - zwłaszcza w przypadku branż o dość zbliżonej ofercie. Na przykład konta bankowe, czy produkty bankowe we wszystkich bankach są do siebie dość podobne - służą do tego samego, działają w tożsamy sposób. W tej sytuacji to, jak czujemy się korzystając z naszego konta staje się bardzo ważne. Według Deloitte co trzeci klient polskiego banku nie wybrałby go ponownie!

Jak wygląda "odpowiedzialne projektowanie doświadczeń"?

Odpowiedzialne projektowanie to świadome branie odpowiedzialności za podejmowane decyzje i stosowane techniki projektowe. Musimy wiedzieć, jakie efekty to, co zaprojektujemy spowoduje na przykład w danej społeczności lub w danym środowisku. Musimy być świadomi impaktu, jaki nasze działania wywołają w dalszej perspektywie czasowej.

Bardzo ważna jest również weryfikacja przyjętych założeń, śledzenie tego, jak sprawdzają się one sprawdzają. Projektowanie doświadczeń to proces. Podlega on na ciągłym doskonaleniu tego, nad czym pracujemy.

O tym wszystkim będziemy mówić podczas najbliższej edycji UX Poland.

Jak wypada na tle świata polska branża UX?

Dobrze. Nasza świadomość rynkowa jest wysoka i stale rośnie, a branża jest silna i rozwija się z roku na rok. Porównując rynek polski do innych rynków, widzimy naturalny wzrost.

Zachodząca na naszych oczach zmiana wynika ze wzrostu świadomości, zarówno po stronie klientów, przedsiębiorców, jak i projektantów. Odważnie i bez kompleksów porównujemy się ze światem, rozwijamy się - oferujemy coraz lepsze rozwiązania, które często po przetestowaniu w Polsce są wprowadzane na innych rynkach. Dynamicznie rośnie też zainteresowanie kształceniem w obszarze UX. Pracuję z klientami z Wielkiej Brytanii, Skandynawii czy US. Zwracają oni uwagę na fakt, iż merytorycznie dostarczamy bardzo wysoki poziom, a nasze doświadczenia i rozwiązania w wielu branżach są innowacyjne w skali świata.

Dwa lata temu mówiłem na UX Poland, że gwałtowny wzrost branży UX jest nieprzypadkowy i w mojej ocenie jesteśmy jeszcze w fazie wzrostu, ale przechodzimy w etap stabilizacji i dojrzałości. Uważam, że ten etap właśnie nastąpił. Wewnętrzne działy UX stopniowo stają się obowiązującym standardem dla większych firm, a procesy projektowe są tworzone i rozwijane.

Dzieję się tak, ponieważ wydatki na projektowanie doświadczeń mają uzasadnienie biznesowe - firmy widzą, że to się opłaca.

Eksport rozwiązań przetestowanych w Polsce na inne rynki buduję renomę naszych specjalistów od UX. Polacy są też cenionymi prelegentami, wypowiadającymi się na najważniejszych konferencjach UX na cały świecie.

W ciągu sześciu poprzednich edycji konferencja UX Poland gościła ponad dwa tysiące uczestników, którzy mogli się spotkać z ponad setką światowej sławy specjalistów branży UX (z ang. user experience) i HX (z ang. human experience) ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Afryki, krajów Bliskiego Wschodu oraz z Australii.

Każdego roku wydarzenie to odbywa się w innym, wyjątkowym miejscu na terenie Warszawy. Tym razem organizator zaprosi uczestników do Centrum Nauki Kopernik, położonego nad brzegiem Wisły.

Pełny program wydarzenia oraz bilety dostępne są pod adresem: http://www.uxpoland.com

Czytaj także
Polecane galerie