Jeśli mówimy o rozmachu chińskich inwestycji, trudno znaleźć lepszy przykład niż Chongqing (Czongczing), uznawane za jedno z największych miast świata. Jedno jest pewne, jest to najszybciej rozwijający się ośrodek miejski na kuli ziemskiej.

Chongqing, nazywany chińskim Detroit czy Chicago nad Jangcy, jeszcze 18 lat temu był małym, zaniedbanym portem śródlądowym w biednej prowincji Syczuan. Położone w odległości ok. 2 godz. lotu samolotem od głównych ośrodków miejskich, takich jak Pekin czy Szanghaj, Chongqing ze swoim trudnym położeniem między górami, a dwiema potężnymi rzekami Jangcy i Jialing Jiang, przez wieki pozostawało nieatrakcyjnym miejscem do życia i inwestowania.

Rozwój miasta rozpoczął się w 1997 r. w ramach programu rozbudowy środkowych Chin. Miasto znalazło się - obok Pekinu, Szanghaju i Tiencinu - w gronie czterech wydzielonych okręgów gospodarczych, które zyskały uprzywilejowany status specjalnej strefy ekonomicznej. Miało to przyciągnąć inwestorów, przemysł i siłę roboczą, która napędzi postęp. 

Takie rzeczy tylko w Chinach, czyli ile kosztuje rozwój made in China

Granice nowej metropolii objęły całą prowincję. Jej powierzchnia licząca 82,5 tys. km2, to teren porównywalny do powierzchni Austrii. Liczba mieszkańców skoczyła z 15 do 32 milionów, co oznacza, że przy zachowaniu kosmicznego tempa rozwoju, populacja tego chińskiego miasta może zbliżyć się w nieodległej przyszłości do liczby ludności Polski! W pierwszych latach rozwoju, w Chongqing osiedlało się 400 tys. osób rocznie. Głównie byli to wysiedleńcy z terenów, na których powstawała największa na świecie elektrownia wodna - Zapora Trzech Przełomów, która graniczy z Chongqing.

Obecnie wciąż ściągają tu robotnicy, którzy liczą na pracę przy gigantycznych inwestycjach realizowanych w tym miejscu. Chongqing zostało wyznaczone jako nowa, gospodarcza stolica Chin, a władze na ten cel przeznaczyły setki miliardów dolarów. W ten sposób teren zaniedbanego portu śródlądowego stał się jednym, wielkim placem budowy. Wymarzonym wręcz miejscem dla architektów, którzy mogli realizować najbardziej śmiałe projekty.

Jednym z nich był Martin Robain, architekt, który zaprojektował siedzibę Parlamentu Europejskiego. Jak wspomina prace nad projektami, realizowanymi później w Chongqing, Chińczycy zaskakiwali przede wszystkim radykalizmem. Nie było dla nich rzeczy niemożliwych. Równali góry, obracali w pył historyczne zabudowania, wszystko w imię budowy "miasta przyszłości".

W zaledwie dekadę gigantyczne inwestycje napędziły rozwój miasta. To, co innym metropoliom z Europy czy Ameryki, zajęło stulecia, w Chongqing dokonano w kilkanaście lat. Kilkadziesiąt mostów, linii kolejowych, ponad 900 km dróg, metro... wszystko powstało tu od zera. W centralnym okręgu Chongqing wybudowano 20 mostów na rzece Jangcy i 28 mostów na rzece Jialing. Nic dziwnego, że centrum nazywane jest "chińską stolicą mostów".

Wizytówką miasta jest położona nad brzegiem Jangcy opera, zaprojektowana przez architektów ze studia Hassell. Budynek, który powstał w cztery lata, mieści dwie sale koncertowe. Innym charakterystycznym elementem współczesnego krajobrazu miasta jest Chongqing Poly Tower, 289-metrowy wieżowiec, który ukończono w 2013 r., najwyższy drapacz chmur w tej części Chin.

18.JPGBudynek opery nad rzeką Jangcy. Fot. NewSpeaks/wikimedia, licencja CC BY-SA 3.0

 

W odróżnieniu do innych chińskich metropolii, takich jak Pekin czy Shenzhen, Chongqing jest niezwykle gęsto zaludnionym miastem. Przez swoje położenie pomiędzy górami a rzekami nie może rozrastać się poprzez powiększanie powierzchni. Miasto pnie się w górę, wieżowcami, drapaczami chmur, wykorzystując każdą dostępną przestrzeń.

Jiefangbei to biznesowa dzielnica Chongqing, jedno z najbardziej prominentnych miejsc w całych Chinach. Tysiące sklepów, barów, restauracji, kin i teatrów. Taki chiński Manhattan, który jeszcze 15 lat temu był polem. Teraz w oknach wystawowych widnieją najbardziej luksusowe marki, jak Cartier, Ermenegildo Zegna, Louis Vuitton, Gucci czy Rolex. To właśnie tu mieszczą się najwyższe budynki Chongqing i całych środkowych Chin, takie jak Chongqing Poly Tower czy Chongqing World Trade Centre.

2.jpgJonipoon/wikimedia, licencja CC BY 3.0

 

Poza funkcją biznesowego centrum, Chongqing jest także jednym z największych ośrodków przemysłowych. To prawdziwe motoryzacyjne zagłębie, gdzie swoje fabryki mają tacy chińscy producenci, jak Changan Automotive Corp czy Lifan Hongda Enterprise, ale także Ford Motor Company. Amerykański gigant umieścił tutaj aż trzy swoje fabryki. Jest to także duży ośrodek przemysłu ciężkiego.

Chongqing nazywane jest najszybciej rozwijającym się miastem świata. Potwierdzają to dane o wzroście gospodarczym, który sięgnął w ubiegłym roku 12,3 proc., znacznie powyżej średniej krajowej - 7,4 proc. PKB tej metropolii zbliżone jest do PKB Kataru!

Nie słyszeliście wcześniej o tej megametropolii? Jak widać, warto poznać ją bliżej. W galerii obok zapraszamy do wirtualnego spaceru po tym niezwykłym miejscu. 

Pomnażaj swoje oszczędności - sprawdź najlepsze lokaty na rynku! >>
Czytaj także
Polecane galerie