Tanie treści autorskie i filmy wyrugowałyby piractwo z internetu?

Tanie treści autorskie i filmy wyrugowałyby piractwo z internetu?

Kiedy można się spodziewać zmiany w podejściu do dystrybucji treści i własności intelektualnej przez światowe korporacje medialno-produkcyjne z tzw. "Wielkiej szóstki" (czyli Walt Disney Co., Viacom Inc., Time Warner, News Corporation, CBS Corporation oraz NBC Universal Inc.), co pomogłoby im nadal dużo zarabiać, a jednocześnie nie ograniczyłoby dostępu do treści internautom?

Ciekawą diagnozę na łamach "Gazety Wyborczej" stawia Łukasz Węgrzyn, prawnik z fundacji Law&Partners, specjalizujący się w zagadnieniach własności intelektualnej oraz prawa nowych technologii.

- Myślę, że nie będzie to szybki proces, ale widać już pierwsze zwiastujące go oznaki. Mam tu na myśli decyzje firm produkcyjnych o wejściu na dystrybucyjne platformy technologiczne typu iTunes czy Netflix, które w sposób globalny, łatwy w obsłudze dla użytkownika i - co równie istotne - tani udostępniają użytkownikowi końcowemu różnego rodzaju treści za pośrednictwem internetu. Wiemy już teraz, że decyzja o udziale w modelu biznesowym opartym na dystrybucji treści za pośrednictwem platform internetowych okazała się jednym z najlepszych posunięć tej branży w ostatnim dziesięcioleciu, mimo iż początkowo reprezentanci firm produkcyjnych zgłaszali wiele obaw związanych z możliwością dostatecznej kontroli nad treścią. Okazało się jednak, iż model oparty na powszechnym i łatwym dostępie do treści przez użytkownika za pośrednictwem internetu, za rozsądnie ustaloną cenę, nie tylko zmniejsza prawdopodobieństwo sięgnięcia po piracki materiał, ale może też stanowić alternatywę dla dotychczas znanych modeli dystrybucji treści za pomocą materialnych nośników typu CD czy DVD - pisze Węgrzyn.

Co wy na to? A może myślicie, że wielka szóstka producentów łaski nie robi i nie jest tak, jak wskazuje Michael Eisner, wieloletni prezes oraz dyrektor zarządzający Walt Disney Company (a przytacza to także Łukasz Węgrzyn), że jedyną rzeczą, która nadaje sens nowym technologiom, jest kontent produkowany przez korporacje medialno-produkcyjne?

Czytaj także
Polecane galerie